Thursday, June 04, 2009

Nedläggningen hotar!

Nu blåser det kyliga vindar i Leksand på alla vis! Gymnasiebiblioteket finns med som "reserv" i besparingarna på skolan. Man får kämpa på för att bevisa sitt existensberättigande!

Ett gymnasium utan bibliotek! Smaka på det! Ett gymnasium där eleverna inte får speciell vägledning i val av böcker för att stimulera läsning eller får handledning i informationssökning och källkritik! Ett gymnasium där lärarna inte får hjälp med läroboksutlåning, lärare och elever inte får hjälp med underhåll, lån av teknisk utrustning och sammanställning av div infomaterial. Dessutom har jag hand om gymnasiets hemsida och veckobladsutgivningen och bistår med material för elever med läs- och skrivsvårigheter; Daisytalböcker och inscanning och talsyntes. mm mm
Detta är bl a sysslor som får tas över av den övriga stressade personalen.

Dåså, då har jag skrivit av mig här iaf!  

2 comments:

Unknown said...

Över min döda kropp!

Bara signalen det sänder att lägga ner ...

Det kan inte vara så mycket man sparar egentligen, om man tänker på att en hel del av det du gör måste göras ändå. Särskilt om lärcentrum kommer hit, då servar du ju dom också och kostnaden per elev sjunker.

Då tycker jag att man istället skall titta på om det går att spara detta lilla på andra sätt.

Något fler lektioner per lärare (kan inte handla om mycket) och något mindre bokbudget till exempel.

Lärling på Leksands gymnasium said...

Visst!